Dieta Dr Dąbrowskiej – zasady, efekty – poradnik

Co jakiś czas w świecie dietetyki pojawiają się nowe cudowne diety odchudzające, których działanie jest cokolwiek wątpliwe. Rzadko kiedy jednak mamy do czynienia z efektownymi i naprawdę działającymi dietami, których celem jest oczyszczenie organizmu z toksyn i przywrócenie mu pełnej sprawności zdrowotnej. Jedną z autorek takiej diety, którą stosują nawet celebryci, jest dr Ewa Dąbrowska. Skąd się wziął jej fenomen, jakie są zasady takiej kuracji i na jakie efekty można liczyć?

Tajemnicza dr Dąbrowska

W ogromnej większości przypadków diety na odchudzanie opracowywane są przez osoby, które nie mają zielonego pojęcia o dietetyce. Dieta dr Dąbrowskiej jest zupełnie inna, ponieważ stworzyła ją osoba znająca się na sprawach prawidłowego żywienia i funkcjonowania organizmu, posiadająca tytuł doktora nauk medycznych i bogaty dorobek naukowy. Dlatego jej dieta cechuje się zachowaniem wszelkich norm dotyczących prawidłowego dbania o zdrowie i troski o właściwy rozwój organizmu. Doktor Dąbrowska to nie tylko ceniony naukowiec w świecie medycyny i dietetyki, ale przede wszystkim osoba, która rozumie potrzeby osób korzystających z jej diety. Nie stawia im celów nie do osiągnięcia, ale przez swoją nowatorską dietę pomaga odzyskać świeżość organizmu i oczyścić go z zalegających toksyn, które mogą być przyczyną wielu problemów zdrowotnych.


dieta dr dąbrowskiej
Dieta dr Dąbrowskiej jest wychwalana przez ludzi w całej Polsce przez jej oczyszczające działanie.

Głodówka lecznicza?

Początkowo dieta Dąbrowskiej była uznawana za jedną z wielu głodówek i nie podchodzono do niej z wielkim entuzjazmem. Powodem były fałszywe doniesienia o celu diety (rzekomo odchudzającej) oraz nieprawdziwe informacje o tym, jakie swoim kuracjuszom oferuje dieta dr Dąbrowskiej przepisy – monotematyczne, niezróżnicowane, jednosmakowe. Dopiero po kilku miesiącach odczarowywania czarnego PR diety okazało się, że jej celem nie jest wygłodzenie organizmu, ale pomóc w jego samooczyszczaniu się z toksyn. A tych w ludzkim ciele nie brakuje; są to pozostałości produktów przemiany materii oraz cała „chemia”, którą faszerowane są wysokoprzetworzone produkty żywnościowe. I chociaż w faktycznym założeniu dieta doktor Dąbrowskiej może wydawać się formą głodówki (przyjmuje się wtedy około 600-700 kalorii), w czasie której rezygnuje się praktycznie ze wszystkiego prócz wybranych warzyw i owoców, to w rzeczywistości jej praktyczna część wygląda zupełnie inaczej niż tradycyjne głodówki.

Dwa etapy diety

Popularny warzywno-owocowy post dr Dąbrowskiej dzieli się na dwa etapy. Pierwszy polega na stosowaniu dość rygorystycznych zasad żywienia, gdzie królują właśnie warzywa oraz owoce. Ta część trwa maksymalnie do 35-40 dni, ale zaleca się raczej znacznie krótsze okresy. To właśnie wtedy odtruwa się organizm z toksyn i wspomaga jego prawidłowe funkcjonowanie. Po jego przejściu dochodzi się do etapu drugiego, czyli wychodzenie z diety oczyszczającej poprzez dodanie innych typów warzyw, owoców oraz kasz, produktów mlecznych i razowego pieczywa. Na tym etapie ważne jest wyrobienie w sobie nowych nawyków żywieniowych oraz dalsze odzwyczajanie organizmu od przyjmowania szkodliwych produktów wysokoprzetworzonych lub pełnych sztucznych konserwantów. Wychodzenie z diety powinno trwać przynajmniej dwa razy dłużej niż pierwszy etap.

Odtruwanie organizmu

Odtruwanie organizmu wiąże się z piciem przynajmniej 2-2,5 litrów wody (niskozmineralizowanej) oraz spożywaniem niskoskrobiowych warzyw i niskocukrowych owoców, do których należą:

– warzywa korzeniowe (buraki, marchewka)

– warzywa dyniowate (ogórki)

– warzywa kapustne (brokuł zielony, kalafior)

– cebula, rzodkiew, sałata, pomidory, papryka

– owoce cytrusowe (cytryny, grejpfruty)

– jabłka, gruszki, jagody

Dieta dr Dąbrowskiej zakłada ich spożywanie w stanie maksymalnie nieprzetworzonym, a więc na surowo, oczywiście o ile to możliwe. Zalecane jest tworzenie z nich sałatek, surówek, koktajli, soków oraz zup kremów bez zagęszczania.

Wychodzenie z diety

To etap znacznie łatwiejszy, ponieważ stopniowo zwiększa się liczbę dostarczanych organizmowi kalorii. Uzupełnieniu ulega też jadłospis, w którym mogą znaleźć się też inne warzywa i owoce niż spożywane podczas odtruwania. Do menu można też wprowadzić różne kasze, produkty mleczne (jogurty, sery), produkty ziarniste oraz ciemne pieczywo (chleb razowy). Na tym etapie dieta Dąbrowskiej pokazuje, jak ważne jest unormowanie działania organizmu, który nagle z minimalnej liczby kalorii dostaje ich znacznie więcej, co podwyższa również indeks glikemiczny. Dlatego istotnym elementem okazuje się odpowiednie przygotowanie go na tę nowość poprzez wyrobienie w sobie nowych nawyków żywieniowych. Mają one pomóc przestawić się na lepszy, zdrowszy tryb życia i eliminację z jadłospisu tych pokarmów oraz produktów, które są mało wydajne pod względem dostarczanej energii, a ponadto mocno przetworzone, co odbiera im większość witamin i minerałów.

Zmiana nawyków żywieniowych

Trzeba pamiętać, że kiedy stosowana jest dieta Dąbrowskiej efekty nie zawsze pojawiają się już pierwszego dnia. Oczyszczanie organizmu może trwać kilka tygodni i dopiero po jego zakończeniu widać poprawę w stanie zdrowia i kondycji. Aby ten efekt utrzymać, konieczne jest najczęściej wyrobienie w sobie zupełnie nowych nawyków zdrowego odżywiania. Co to oznacza? Przede wszystkim:

– rezygnacja z białego cukru, białej mąki i wysokoprzetworzonych produktów

– odstawienie sklepowych słodyczy, ciast, dżemów

– ograniczenie lub rezygnacja z mięsa przetworzonego (kiełbasy, kabanosy)

– odstawienie napojów gazowanych, wód smakowych, kawy i herbaty

– absolutna rezygnacja z alkoholu

– zwiększenie w codziennej diecie liczby warzyw oraz owoców


dieta dąbrowskiej

Przeciwwskazania

Z medycznego punktu widzenia Ewa Dąbrowska dieta ma takie same przeciwwskazania jak każda inna głodówka i większość diet odchudzających. Ze względu na swoje oczyszczające właściwości, które wynikają z ograniczenia dostarczania nadmiernych kalorii z przetworzonych produktów żywnościowych, dieta dr Dąbrowskiej nie jest polecana kobietom w ciąży, cukrzykom i osobom cierpiącym na niewydolność nerek. Chorzy biorący leki nasercowe, borykający się z układem krążenia, nadczynnością tarczycy albo awitaminozą powinni bezwzględnie skonsultować dietę ze swoim lekarzem prowadzącym. To samo dotyczy chorych na nowotwory oraz osób z niedowagą lub zaburzeniami odżywiania jak anoreksja i bulimia.

Końcowe efekty diety

Wiele osób stosując kurację dr Dąbrowskiej nie ma świadomości, że nie jest to typowa dieta odchudzająca, a oczyszczająca. Ma pomóc organizmowi w pozbyciu się substancji, które ograniczają jego sprawność i funkcjonalność. Strata wagi to nic innego jak efekt uboczny i wynika przede wszystkim z dwóch faktów:

– utraty wody z organizmu

– zmniejszeniu liczby dostarczanych kalorii w pożywieniu

Jednak nadal główne i podstawowe efekty diety dr Dąbrowskiej to oczyszczenie ciała z zalegających toksyn, które odkładają się w tkankach tłuszczowej, łącznej oraz w układzie pokarmowym. Nie jest to dieta na odchudzanie i nie może być traktowana wyłącznie w tej kategorii! Niemniej liczba zrzuconych kilogramów w czasie około 40 dni stosowania może wynieść nawet 7-8 kilogramów, z czego zdecydowana większość to jednak woda. Licząc na trwałe efekty w postaci ubytku tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenia obwodu w pasie, lepiej poszukać innej diety.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *